Nr 20/27.07.2017
Domnule Prim Ministru Mihai Tudose,
Doamna Consilier de Stat Simona Baltag,
FEDERATIA SINDICALA HERMES (INVATAMINT SUPERIOR SI CERCETARE – STIINTIFICA), cu sediul Bucuresti, Calea Dorobantilor, Nr. 15 – 17, Sala 2201A, Sector 1, reprezentata prin dr. George Epurescu –vicepresedinte cercetare-stiintifica, va solicita interventia de urgenta pentru demiterea din functia de Director general al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației (INFLPR), cu sediul în Str. Atomiștilor, nr. 409, Magurele, Jud. Ilfov, a domnului Traian Dascalu pentru gravele abateri de la legalitate, pentru comportamentul abuziv reflectat in deterioarea relatiilor de munca din INFLPR, neglijarea relatiilor contractuale, atentatul asupra drepturilor de proprietate intelectuala ale cercetatorilor si distrugerea proiectelor de cercetare ale cercetatorilor tineri.
Expunem pe scurt motivele solicitarii invocate mai sus si le sustinem cu documente oficiale: sentinte judecatoresti definitive, actiuni, sesizari si raspunsuri autoincriminatorii ale acestui director.
Sindicatul INFLPR Radiatia este membru fondator al Federatiei Hermes.
Toate demersurile realizate de acesta sau de federatie catre Ministerul Cercetarii si Inovarii (fost A.N.C.S.I.) au ramas fara rezultat, desi dovezile sunt zdrobitoare: un Raport al Curtii de Conturi, Procese verbale de control ale OIAMPOSDRU, decizii definitive de nerambursarea ale unor fonduri, contabilitate dubla, incalcari succesive ale legislatiei muncii si a legii dialogului social. Pe fondul acestor fapte au fost realizate o serie de controale in anul 2016 fara ca A.N.C.S.I. sau M.C.I. sa ne comunice rezultatul Auditului efectuat.
Consideram ca blocajul functionalitatii celor doua institutii se datoreaza faptului ca sunt incriminati si salariati ai MCI, printre care se afla insusi seful Auditului Intern al MCI, dl Octavian Stroie. Dovezile au fost inaintate DNA. Nici reprezentantii MCI in Consiliul de Administratie al INFLPR nu au avut reactii la cele semnalate.
Pentru exemplificarea faptelor mentionate anterior, nu numai in limita dovezilor anexate prezentei, va adresam solicitarea de a avea o intalnire cu dumneavoastra si seful corpului de control cu scopul declarant de a prezenta pe larg documentele oficiale care probeaza aceste fapte de incalcare a legii, astfel:
1. A ascuns, pe masura posibilitatilor sale, rezultatele controlului Curtii de conturi la sesizarea sindicatului si a unor salariati nesindicalisti. (Anexa 1) Dupa ce Sindicatul a intrat in posesia rezumatului acestuia si a unei parti din Raport, directorul general a refuzat sa treaca la recuperarea prejudiciului si a inceput prigoana impotriva presedintelui de sindicat incercand prin cercetari disiplinare abuzive sa-l sanctioneze in mod repetat urmarind in final concedierea abuziva a acestuia. Raportul il incrimineaza chiar pe directorul general, fost director adjunct pentru majoritatea celor constatate.
2. Pe proiectul POSDRU mentionat in Raport s-a tinut o contabilitate dubla. Salariile echipei de management au fost acordate pe Acte Aditionale la Contractele Individuale de Munca fara ca acestea sa fie inscrise in Carnetele de Munca sau ulterior in REVISAL (2010-2013) (Anexa 2)
3. Intrand in posesia unor documente de control oficiale, am solicitat OIAMPOSDRU de la Ministerul Educatiei si Cercetarii toate documentele de control si acestia, intrucat au omis sa sesizeze DLAF conform legii, au refuzat sa le comunice Sindicatului, deoarece ANCSI, MECS, MCI protejeaza sistemul ilegitim care confisca activitatea INFLPR. (Anexa 3)
4. A fost solicitat de catre sindicat un Audit din partea ANCSI, fapt ce s-a realizat, dar rezultatul acestui control nu a fost comunicat. Directorul general si Consiliul de Administratie se afla in posesia acestui Raport de Audit pe care evita s ail faca public. Am cerut MCI in lunile martie si mai ale anului 2017, prin doua adrese successive comunicarea Raportului de Audit, dar si MCI refuza orice raspuns. (Anexele 4 si 5)
5. Una dintre pierderile financiare masive, respectiv cel mai mare esec managerial in domeniul infrastructurilor mari, o reprezinta Proiectul CETAL, cu valoarea de 17 milioane de euro. Laserul, care a costat 4 milioane de euro, nu este folosit, din 2014, la capacitate nominala (1 petawatt) datorita contructiei deficitare a cladirii, a montajului pentru dirijarea fasciculului in camera si a incompetentei manageriale. Directorul general actual a semnat ca director adjunct (2009-2015) lista neregulilor in executie, a solicitat formal remedierea lor, insa apoi a semnat receptia finala fara ca firma constructoare sa suporte vreo consecinta. Aceste neajunsuri sunt confirmate in Raportul Curtii de Conturi precum si faptul ca reparatiile in garantie au fost facute de INFLPR. (Anexa 6 si Anexa 1)
6. Pentru a-i elimina pe liderii Sindicatului din unitate din procesul de negociere colectiva, directorul general, directorul filialei INFLPR impreuna cu membrii Consiliului de Administratie au decis sa se inregistreze doua Contracte Colective de Munca la INFLPR. Astfel, pentru ca Sindicatul sa isi piarda reprezentativitatea de 50%+1, prin incalcarea legii 319/2003 (statutul persoanlului de cercetare) au angajat zeci de persoane fara concurs (cu sau fara norma intreaga) dar si personal administrativ cu incalcarea legislatiei si CCM-ului in vigoare. Astfel s-au ales asa-zisi reprezentanti ai salariatilor care au negociat separat doua CCM-uri. Sindicatul a atacat in instanta si a obtinut suspendarea unui CCM, cel de-al doilea este in curs de judecare. Mai mult decat atat: directorul general a incheiat un act aditional la CCM-ul suspendat, act care a fost si el suspendat de instant. (Anexele 7 si 8)
7. Directorul general refuza acordarea drepturilor de natura salariala in general, cu exceptia cazurilor in care exista hotarari judecatoresti. Astfel pentru plata salariului din contractual individual de munca a fost nevoie de o sentinta definitiva ca sa fie oprit abuzul. Apoi a refuzat acordarea subventiei de transport pentru anumiti salariati. Fostul jurist, mutat abuziv pe o pozitie inferioara, drept represalii pentru sesizarea Curtii de Conturi si a Parchetului general, a castigat in instanta acordarea subventiei de transport pe ultimii 3 ani. Directorul general a refuzat sa acorde si celorlalti salariati subventia desi este mentionata in Contractul colectiv de munca pentru ultimii 3 ani. In prezent, pe rolul Tribunalului Bucuresti avem o actiune colectiva a 53 de persoane care nu si-au primit dreptruile de natura salariala desi exista o hotarare definitiva exact in aceasta speta. (Anexa 9)
8. Prin manevre specific, INFLPR functioneaza fara filiala sa, radiata inca din 2013 de la Registrul Comertului. In 2011 a fost infiintata o structura paralela cu nume similar ce a acaparat ulterior patrimoniul statului incredintat INFLPR pentru filiala sa, iar salariatii au fost trecuti cu CIM-uri noi pe noua firma. Fara a intra in detalii, va anexam Actiunea depusa de Sindicat la Tribunalul Ilfov pentru a intelege derularea cronologica a evenimentelor. Probatoriul este insa mult mai amplu si contine documente ce au fost inaintate si DNA. (Anexa 10)
9. Federatia a inaintat anul acesta petitii la guvern, dar, desi reclamam tocmai vinovatia celor din MCI, aceste solicitari au fost transmise spre solutionare tocmai la faptuitorul indicat si probat. Solicitam un control efectiv, raspunsuri in termen legal la petitiile transmise si efectuarea verificarilor necesare pentru a va convinge de adevarul probelor afirmate. Practic prezumtia de legalitate si buna credinta a directorului general INFLPR, a CA INFLPR si a MCI este anulata. (Anexa 11)
10. Impotriva persoanelor incomode, domnul Traian Dascalu a trecut la represalii fara sa evite abuzul functiei detinute. Astfel, sub semnatura, ameninta cercetatorii, sa semneaze acte aditionale la CIM dupa placul sau, sub amenintarea sistarii platii salariilor obtinute din proiectele castigate. Afirma ca va returna sumele catre UEFISCDI, pentru cercetatorii care nu se supun solicitarilor sale aberante. Deja pentru lunile mai si iunie acst lucru s-a intamplat. (Anexa 12 penultimul paragraf)
11. Aceste abuzuri sunt dublate de excluderea salariatilor incomozi de pe Programul NUCLEU prin falsificarea pontajelor, desi toti cercetatorii permanenti sunt cuprinsi in lista de personal si desfasoara activitati in acest program. (Anexa 13) Este usor de demonstrat complicitatea M.C.I. in acest caz pentru ca a admis aceste raportari desi a fost sesizat anterior. In aceste conditii Rapoartele de activitate pe Nucleu, la care sunt responsabili acesti cercetatori, nu se mai pot realiza in conditii de legalitate ci se incadreaza, in aceste conditii, fie ca munca fortata daca se intocmesc, fie nu se intocmesc si INFLPR nu incheie Programul Nucleu, cu consecintele cunoscute pentru INFLPR.
12. Cătalin Ticoș, seful laboratorului Acceleratori din INFLPR, un critic al stilului managerial al domnului Dascălu Traian, a fost demis din funcția de responsabil al Instalatiilor de Interes National, în luna mai 2017, când se afla în delegație. Amintim faptul ca activitatea profesionala a grupului condus de C. Ticoș a fost remarcată la nivel internațional și a fost prezentată pe larg in Physics World, website-ul societății engleze de fizică IOP, http://physicsworld.com/cws/ article/news/2017/jun/09/a- plasma-broom-for-cleaning-on- mars, dovadă a capacitătii sale știintifice. Conducerea INFLPR a refuzat să motiveze demiterea. Din corespondenta electronica cu directorul științific se confirmă faptul că ne aflăm în fața unui alt abuz al domnului Dascălu Traian.
13. Adresa de mail everyone@inflpr.ro a fost inchisă pentru cercetători, ea a ramas numai la dispoziția directorului general. Adresa discutii@inflpr.ro a fost suspendată la intervenția directorului general, blocând astfel comunicarea între angajații INFLPR.
14. Dl director general, la preluarea mandatului, a avut ca prioritate a activitatii sale eliminarea reprezentantilor acestei organizatii sindicale din toate organismele de conducere unde era prezent cu statut de invitat incalcand in mod repetat Constractul Colectiv de Munca.
15. Inspectoratul Teritorial de Munca Ilfov, complice la inregistrarea mai multor CCM-uri, a Actului aditional la un CCM suspendat de instanta, complice permanent al conducerii INFLPR la incalcarea Contractelor Individuale de Munca ale salariatilor, refuza sa controleze cele sesizate si, in baza atributiilor legale, sa aplice sanctiunile legale.
In incheiere, consideram ca v-am prezentat o parte a abuzurilor existente, probate fara echivoc, in baza carora apreciem drept justificata solicitarea demiterii in regim de urgenta a directorului general INFLPR si revenirea la un dialog necesar pentru imbunatatirea conditiilor de munca pana la nivelul descris in Carta Europeana a Cercetatorilor.